fredag 18 februari 2011

Värmekälla





Hej Sweeties!


Idag klev jag upp tidigt för att hinna städa och fixa här hemma.
Ja jag är lite inkörd på att fredag =städdag!
Tycker det är en skön känsla när det doftar nyskurat och helgen ligger framför :)
Har nyss tagit fram lite räkor till kvällsmyset framför tv:n,
och tror bestämt det får bli en flaska vitt till ;)

Såg ett recept i veckans reklamblad med
lax ,mangosås, ingefära och äggnudlar.
Det får bli kvällens middag.

*****


Kupan i fattigmanssilver kommer från Alvashus!
Har visat den förut ,men för nya läsare så sitter den på ett fat jag gjort själv.
Köpte en ljusstake och limmade fast ett gammalt silverfat och vips så blev det tjusigare!

Den gamla ramen med fasett slipad kant är fyndad på en loppis.



Burken kommer från Boom och asken
är en liten "bokask" i zink.



Den rostiga kronan i spegel hyllan
är inköpt på Blå Eld.


Vinkorgen gillar jag!
Den ser lite charmigt sliten ut med ett läderband.
Kommer från Mosaik.


Och här ser ni en del av vår älskade värmekälla
som mannen i huset och min pappa själva murat.
Först är den murad i rödtegel och sedan klädd med natursten.
Ett enormt jobb, men väl värt att slit.
Den sträcker sig över en hel vägg.
Så till vänster är det en lång bänk där bla tv:n står.
Den här har klarat oss igenom många kalla vintrar.
Och jag tror kylan i år slagit alla rekord :O

*****

Nu ska jag dansa vidare med dammvippan till tonerna av James Blunt.
Och till er min darlings vill jag bara säga:

Ta hand om varandra
och njut av helgens alla under...



Viveka

22 kommentarer:

Synnøve. sa...

Mycket vackert att se på hos dig.
Gillade eran värmekälla skartp.
Måste försöka få ordning på nått här med tills nästa vinter. För det blir garanterat lika kall den som den här.

Nu ska njuta en kopp kaffe, ta det lite lugnt och sen blir det städa av :))
Kram Synnöve.

sylvia sa...

hei Viveka.
så nydelig det ble med det fatet på toppen der, vakkert laget å satt sammen,
helt alldeles nydelig spis dere har, ja det var et skikkelig godt arbeide, så flinke de er da..
mye fint fra deg i dag.
klem fra sylvia

Gunillasljusglimtar sa...

...trallalala...James blunt,trevlig musik du...Ja tack för orden hos mej! Ja visst har vintern ställt till det! Men nya tag nu får det bli...Jättehärlig värmekälla,snyggt!
Sen lät det gott med räkor o vitt vin till! Ha en trevlig fredagkväll Viveka! Kramis Gunilla ♥

Englagård sa...

Oj så läskigt duktig du är då. Kan kanske inspirera till och med mig för en gångs skull:)

Ha en skön helg
kram Karina

Boviksmarinan sa...

Halloj!!
Kul att se att du e tilbaks igen. Ha en härlig helg. Kramisar Linda

Lisa.L sa...

wooow viveka :D vilken otroligt vacker vägg vid kaminen ! :D den gillas skarpt ! vad fint det vart med fatet och ljusstaken, fiffig ide :D visst e d ljuvligt då d luktar nystädat! Kör med citronsåpa på golven, doftar så gott :D kram kram och trevlig helg!

Unknown sa...

Hej,
Vilken mysig blogg du har och fina bilder.
Hit återvänder jag gärna :)
Ha en skön helg
Kram Maria

hemma hos lilla mej sa...

Vad mycket vackert du visar.ÅÅÅÅ du är ju bara så himla duktig att fixa och greja....Önskar dej en härlig lördag vännen.Varm kram Rita ♥

Ardisia sa...

Hej!! Vad roligt att du lämnade en kommentar hos mig, så jag kunde hitta hit!Du är så välkommen som min följare. Gör detsamma till dig,, hit vill jag komma igen! Så mycket vackra saker du visar :O Den öppna spisen är bara så vacker. Förstår att det har lagts mycket tid för att göra det!

Ha en underbar helg. Kram Mia

Frida sa...

Hej Viveka!
Hoppas allt är bra med dig! Vilka fina bilder du visar. Vill bara säga att jag har börjat blogga igen. Min nya blogg heter www.mychabbyroom.blogspot.com
Kram Frida

oumberligating sa...

Hej Viveka! Oumberliga Peter tittar förbi så här på söndagen!
Det här med räkor är alltid gott, men nu har jag och Lilla Frun hittat ett annat blötdjur som vi äter på fredgarna...ett slags musseldjur som heter Geoduck!
Lilla Frun är överlycklig.....förlåt, nu ljög jag, jag får nog äta själv i fortsättning!
Kram ha det bara Bäst!
Peter Den Oumberlige!

marianne sa...

Vilken snygg spis,är nog den snyggaste jag sett.
Räkor o vitt vin är alltid gott,skulle nog kunna äta det var kväll.
Kramiz o ha det gott

Moa sa...

Vilken häftig spis+vägg ni har.. förstår att du är nöjd och extra roligt att ni designat den själva. Din fot med fat och lilla kupan var jättesöt, har stått o hållt i ett silverfat här men med små pressglasvasar som bas i stället.. får se om jag får till det och vill "offra" vasarna =). Ha en skön söndagkväll..Monica

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det lät gott det ni åt i fredags, då ska det vara lite festligt. En brasa är väldigt skönt och göra nu, vilken vinter! Så fin kupa du har i fattigmanssilver, den har jag alltid beundrat. Nu blir det snart solsidan här och lite glass.
Varm kram och tack för din rara hälsning
AnnaMaria

Frida sa...

Tack så mycket! Det är roligt att vara tillbaka:) Jag har det bra nu, har varit lite upp och ner en period men nu mår jag bra. Blir rörd av att du har tänkt på mig. Hur är det med dig?
Kram Frida

Vintage House sa...

Härligt fint hos dig...
ja värmekällorna är sköna...
kram
sandra

Unknown sa...

Jag gillar din blogg, följer den av och till och låter mig inspireras. Tänk om man hade lika mycket engergi. Har precis startat en webbutik där gammalt möter nytt, vad tycker du om den? www.antikbothnia.se

Unknown sa...

Härlig värmekälla ni har! Så jättefint!
Fiffigt fat du gjort till kupan! Snyggt! Jag gjorde en liknande till min hönsnätskupa, av en tennljusstake och ett silverfat :)
Ha det gott goa Viveka!
kramen
nina

Margot sa...

Så mycket vackert du visar! Otroligt vilken vacker murad vägg och spis ni har, förstår att du är glad i den, fantastiskt vackert!
Ha det gott!
Kram Margot

Lissboden sa...

Hej Viveka!
Det var längesedan jag var inne här hos dig men det är lika trevligt varje gång. Det ser ut som om ni hade en trevlig fredagskväll med god mat och mysig brasa. Jag kan tänka mig att ni fryser däruppe hos er. Vi har nog kallt här nere i Mälardalen med -10 grader och det räcker gott nog.
Må så gott!
Kram från Maria

Vit som snö sa...

Ooops, har missat ett mysigt inlägg av dej:)
Vilket jobb!!!! Att mura hela den vackra stenväggen... Förstår om ni njutit av den i vinter, vi har eldat kontstant i kakelugnen hela vintern. Jag är sååå döless på kylan nu, visst borde det ge sej snart. Ikväll har jag extra "hurven" så det har blivit ett par baljor te, brukar inte vara det bästa för mej som inte sover så bra;) Men varmt o gott!
Massa finsaker från en del av mysbutikerna jag besökte i Umeå...det blir nog en vårshoppingtur också;) Man blir less på hemmabutikerna tycker jag.
Ha det gott vännen.
Kram Cilla

Sjovillan Susanne sa...

Hej
Du har en Award att hämta hos mej .
Kram Susanne